Menu

Oscarowa gorączka na świecie

- Festiwale
Źródło: http://www.brehipoteczny.pl/
Oscarowa gorączka na świecie

Istnieje wiele festiwali telewizyjnych i filmowych, które odbywają się na całym świecie i mają większy lub mniejszy impakt na losy tych produkcji, które zostały w ramach ich procedowania nagrodzone. Oprócz festiwali prowadzonych tylko i wyłącznie w celu celebrowania tych obrazów, które są w opinii krytyków i widzów najbardziej wartościowe, okazjonalnie odbywają się także specjalne nagrody przemysłu filmowego dla najgorszych aktorów i najsłabszych filmów minionego roku. Istnieją różne regionalne odmiany tych nagród, ale zdecydowanie największe znaczenie w tym alternatywnym wydarzeniu, którego nikt nie chce zostać głównym aktorem, są Złote Maliny. Jurorzy decydujący o ich przyznaniu w konkretnym roku nie oszczędzają nawet największych sław kina. Ponieważ zaś w ciągu jednego roku niektórzy aktorzy są w stanie z powodzeniem zrealizować nawet cztery duże projekty, mogą być jednocześnie ocenieni jako najgorszy występ w jednym filmie i najlepszy w zupełnie innym.

O ile Złote Maliny nie są raczej w stanie zniszczyć reputacji danego filmu czy aktora na tyle, aby przełożyć się na gorszą oglądalność konkretnego dzieła, o tyle już Oscary czy Złote Globy, ze względu na swoją renomę oraz prestiż i medialność, są w stanie bardzo szybko wypromować film, który do tej pory nie był nawet szeroko komentowany. Niekiedy producenci, zwłaszcza amerykańscy, decydują się na takie rozplanowanie grafiku prac nad filmem, aby jego premiera tylko nieznacznie wyprzedziła ostateczny termin zgłaszania swoich pozycji do Akademii Filmowej. Efekt świeżości może mieć bowiem duże znaczenie, zwłaszcza przy odpowiednim medialnym nagłośnieniu tytułu i wysokim wynikom oglądalności w pierwszych tygodniach. W ostatnim czasie doskonałym manewrem w drodze po Oscar dla filmu Marsjanin wykazali się jego twórcy, którzy mimo dość poważnej natury całego filmu zdecydowali się klasyfikować go od początku jako film m.in. komediowy. A to otworzyło szeroko drzwi do wygrania w kategorii najlepszego filmu komediowego/musicalu, ze względu na tradycyjnie już nieco słabszą obsadę tejże kategorii.

Dla filmowców z krajów nieanglojęzycznych, jak Polska, możliwość samego znalezienia się w gronie szeroko nominowanych uczestników, jest wielkim wyróżnieniem. Często na fali samego znajdowania się w gronie oscarowych kandydatów dany reżyser czy jego dzieło staje się we własnym kraju niesamowicie znane i komentowane. Najczęściej sukcesy spoza USA w tej prestiżowej oscarowej gali odnoszą producenci i twórcy filmów animowanych, zarówno krótkiej jak i długiej formy. Filmy dokumentalne, szczególnie te krótkometrażowe, to także specjalność filmowców spoza Stanów Zjednoczonych, niejednokrotnie zwieńczona sukcesem europejskich operatorów czy reżyserów. Muzyka, kostiumy, scenografia – tutaj także sukces oscarowy nie ma jednej narodowości, podobnie zresztą jak przy najważniejszych filmach w historii nigdy nie pracuje tylko jeden człowiek lub jedna nacja, a są to całe zespoły specjalistów i pasjonatów.

Dodaj komentarz