Menu

Przyciąganie widzów do kina

- Produkcja filmów
Przyciąganie widzów do kina

Istnieje wiele sposobów na przyciągnięcie ludzi do kina na konkretną premierą czy festiwal. Przede wszystkim najskuteczniej promuje się te tytuły, które otrzymały już jakąś nagrodę. Ludzie widzący ikonę jakiegoś dużego festiwalu i wyróżnienie w kategorii najlepszy film roku czy najlepsza aktorka pierwszoplanowa, dużo chętniej wybiorą się nawet na nieznaną sobie fabułę. Oczywiście większość nagród filmowych przyznawana jest już na koniec roku, gdy cały sezon kinowy jest zamknięty – dla wielu filmów powrót do repertuaru jest niemożliwy. Są jednak i takie tytuły, które dawno przestały być puszczane w kinach i nie odniosły wielkiego komercyjnego sukcesu do tej pory, ale po otrzymaniu głównej nagrody lub wyróżnienia szanowanego konkursu, były sprowadzane ponownie do kin i to z dużym sukcesem.

Wszystko to sprawia, że marketing ma coraz większe znaczenie – mało kto jest w stanie ocenić realną wartość filmu tylko i wyłącznie kierując się trailerami, materiałami reklamowymi czy wywiadami z twórcami i aktorami. Wszyscy oni mają bowiem ten sam cel – przyciągnąć ludzi i zachęcić w ten czy inny sposób do wydania pieniędzy, w pierwszej kolejności na seans kinowy, a w drugiej kolejności na płytę dvd lub blue-ray. Niektóre serie składające się z kilku części, emitowane w kinach na przestrzeni kilku lat, jak Saga Zmierzch czy Harry Potter, z powodzeniem zarabiają nie tylko na sprzedaży samego produktu filmowego, ale także licznych akcesoriów i różnych dodatków nawiązujących bezpośrednio do historii kinowej i jej bohaterów.

W skrajnych przypadkach dużą oglądalność i zainteresowanie mediów oraz widowni osiągnąć można za pomocą różnych skandalizujących treści wokół filmu. Niekiedy może to być skandal związany z samym zachowaniem aktorów na planie czy wydarzeniami okołofilmowymi, a czasami skandaliczny plakat lub zapowiedź bardzo ostrych scen i dialogów w samym filmie. Dla praktycznie każdego kinomaniaka o filmie najwięcej mówi jego trailer oraz pierwsze recenzje pojawiające się w sieci – niekorzystne opinie i krytyka nie musi jednak przekreślać sukcesu komercyjnego dzieła. Wiele było tytułów, które zostały bardzo mocno skrytykowane przez widzów i nie brakowało bardzo negatywnych komentarzy na ich temat, a mimo to odniosły wielki finansowy sukces. Podobnie jak nie brakowało rewelacyjnie promowanych i bardzo drogich superprodukcji hollywoodzkich, które absolutnie spaliły na panewce i nie przyciągnęły nawet procenta zakładanej widowni do kin.

Dla większości producentów z USA porażki wpisane są w ten zawód i po jednym czy dwóch nieudanych tytułach z pewnością nakręci się taki, który zarobi od kilkunastu do nawet kilkuset milionów dolarów. Bardzo ważne jest więc mądre planowanie produkcji i zatrudnianie właściwych aktorów – to oni ostatecznie mają największy wpływ na odbiór dzieła przez widzów. Doskonała gra aktorska i nietuzinkowe rozwiązania dialogów są w stanie uratować każdą, nawet bardzo przeciętną fabułę, podobnie jak bardzo słaba i nie przekonująca nikogo gra aktorska jest w stanie położyć nawet najlepiej napisany scenariusz z błyskotliwymi dialogami.

Dodaj komentarz